Magyar Könyvtárosok Egyesülete
Pest Megyei Szervezete

1827 Budapest, Szent György tér 4-6.
www.pemeksz.hu
Helyismereti tanulmányút a Felvidéken
2008. április 16-17.

A váci könyvtár és az ipolysági könyvtár szervezésében idén májusban újabb helyismereti tanulmányútra került sor a Felvidéken. Pest megyéből Vác, Budakeszi, Dunakeszi, Nagymaros és Érd könyvtárai képviseltették magukat. Az ipolysági könyvtárban Solmosi Márta igazgatónő fogadott bennünket. Az idén 60 éves könyvtár történetét egy kiállításon tekinthettük meg. A tablókat végignézve nyilvánvaló volt, hogy ebben a könyvtárban mindig pezsgő kulturális élet folyt. Innen az I. Géza király által alapított, méreteiben is lenyűgöző garamszentbenedeki apátsághoz utaztunk, ahova az alapításkor Benedek-rendi szerzetesek kerültek. Ma a Don Bosco szaléziai szerzetesrend tagjai élnek itt Andrej Atya vezetésével. Selmecbányán megnéztük a Bányászati Múzeum kiállítását, amely átfogó képet adott a már az Árpád kortól működő bányaipari tevékenységről. Európában először itt működött Bányászati Akadémia. A városban tett sétánk során többek között megnéztük Petőfi Sándor egykori evangélikus iskoláját, pontosabban a mai romos épületet. Majd kiadós gyaloglás után megérkeztünk a 727 m magas selmeci kálváriához, ahonnan a borús idő ellenére is gyönyörködhettünk a szemközti hegyoldalra épült városban. Az első nap végén Palást községbe érkeztünk, ahol a polgármester úr vacsoravendégei voltunk, és kényelmes szállásunk volt az Ivánka kastélyban. Az 1700 lakosú községben több amatőr kulturális csoport működik. Szarka Katalin könyvtáros megmutatta a gazdag helyismereti gyűjteményt, a Palásthy Pál püspök által emelt templomot. A könyvtárban sajnos kevés új könyv van, évente kb. 8000 Ft-ért vásárolhatnak. Örömmel fogadnának főleg gyermekeknek szóló műveket. Második nap a szentantali kastélymúzeumot tekinthettük meg, amelynek külön érdekessége, hogy az év adatainak megfelelően 365 ablaka, 52 szobája, 12 kéménye, 7 bejárati boltíve és 4 kapuja van. Továbbutazva Korponán a Tarisznya-várat, a plébániatemplomot, Bozók határában pedig a romos állapotában is impozáns várat fényképezhettük. Egeg faluban a polgármester mutatta meg a kora gótikus templomot, majd Ipolyságon a Honti Múzeum felkeresése után indultunk haza. A Pest megyei városi könyvtárak és a közép-szlovákiai könyvtárak szakmai együttműködése 15 évre tekint vissza, ennek része volt mostani utunk is.